'Lokaal, da's logisch' is terug! Deze actie, die voor de eerste keer in 2024 plaatsvond, zet lokale handelaars in de kijker met hartverwarmende boodschappen en stimuleert consumenten om lokaal te shoppen. Lokaal kopen, da’s logisch! Toch?
Concept
De consument krijgt bij aankoop een kaartje mee van de lokale handelaar met de vraag om een positieve, hartverwarmende boodschap achter te laten voor de lokale handelaar. Deze interactie is niet alleen bedoeld om de lokale economie te steunen, maar ook om een band te creëren tussen consumenten en handelaars, waardoor een gevoel van gemeenschap en onderlinge steun wordt bevorderd. De meest originele reacties maken kans op een prijs.
De boodschappen staan niet openbaar gedurende de actie. Als handelaar ontvang je nadien een overzicht van alle boodschappen die voor jou nagelaten zijn.
Deze actie wordt ondersteund door een campagnevideo, digitaal en fysiek promotiemateriaal en een advertentiecampagne.
Insteek campagne Lokaal, da's logisch
De campagne lanceert zich met een video die alledaagse situaties toont waarin consumenten direct toegang vinden tot lokale winkels, zoals de apotheekkast in je badkamer openen en onmiddellijk een apotheker binnenstappen. Of de frigo openen om onmiddellijk je charcuterie aan te kopen bij de slager. Met een voice-over en de slogan 'Lokaal, da's logisch' brengen we de boodschap dynamisch over.
Naast de video verstrekken we promotiemateriaal zoals affiches met een algemeen campagnebeeld. In de woonkamer zien we Lowie die in pyjama in de zetel die naar de camera kijkt. Achter hem zien we een aantal lokale handelaars. Opticien, slager, fietsenmaker, verkoper, kapper ...
Het is toch maar logisch dat zij de eerste keuze zijn waaraan we denken?
Tijdslijn
- 10/06 - 15/07: schrijf je in voor de actie
- 20/08-02/09: het promotiemateriaal wordt verstuurd
- 09/09 - 02/10: nodig je klanten uit om een positieve boodschap na te laten
- 03/10-08/10: We stimuleren de digitale deelname in deze actie. Maar zijn er toch consumenten die op de achterkant van het kaartje een boodschap nalieten in plaats van via de QR-code? Dan kan je als handelaar jouw persoonlijke top 3 digitaal opladen.
- 22/10: bekendmaking winnaars
- 31/10: artikel in weekendbijlage het Nieuwsblad (Billie)

Promotiepakket
Elke deelnemende handelaar ontvangt een pakket met promotietools, waaronder affiches en kaartjes met een QR-code op. Deze kaartjes worden aan de klanten meegegeven en bevatten de vraag om een hartverwarmende review na te laten. Dat kan eenvoudig door de QR-code te scannen en de review via een formulier in te typen. Alle reviews worden zo (bij voorkeur) automatisch digitaal verzameld.
Je ontvangt een berichtje in jouw mailbox als er een boodschap voor jou is!
Consumenten die niet digitaal vaardig zijn en geen hulp kunnen inroepen, kunnen hun review kwijt op het kaartje zelf. De handelaar kan de leukste drie fysieke inzendingen aan KERNpunt bezorgen via een online formulier.
Het digitaal promotiemateriaal kan je hier alvast downloaden. De campagnevideo wordt in augustus toegevoegd.


Prijzen
Consument
Er worden drie Visit West-Vlaanderen cadeaubonnen (twv 250 euro) verloot aan de origineelste reacties. Daarnaast zorgen de lokale besturen ook voor een prijzenpot, onder de vorm van lokale geschenkbonnen.
Handelaar
Na afloop van de actie verschijnt er een artikel in Billie, de weekendbijlage van het Nieuwsblad.
In dit artikel zullen de drie handelaars waarbij de Provinciale hoofdprijzen gewonnen zijn, onder de aandacht gebracht worden!
Deelnemen
Deelname aan de actie is gratis en dit voor alle lokale handelaars met een fysieke winkel in West-Vlaanderen. Inschrijven via onderstaand formulier.
Je kan volledige de deelnamevoorwaarden raadplegen in het document hieronder.