Format 1: Mag ik jouw handtekening

Elke handelaar verdient het om net als zijn klanten behandeld te worden als een echte ster. En je weet pas dat je een ware ster bent als je klanten om je handtekening vragen. Dus: deel handtekeningen uit als echte sterren en word de celebrities van je gemeente of stad!

De actie?

  • Klanten verzamelen de handtekeningen van hun favoriete winkelsterren, jullie dus!
  • Bij elke aankoopschijf wordt hun verzamelkaart gehandtekend.
  • Alle handtekeningen verzameld? De klant kan zijn volle kaart deponeren in een Sterrenbox bij een van de deelnemende handelaars.
  • Op het einde van de actie vindt een trekking plaats, waarna een prijs uitgereikt kan worden.
  • Geef duidelijk mee wanneer de actie begint en eindigt.

Format 2: Meet & greet met jouw winkelster

Organiseer een lokale openwinkeldag samen met je medehandelaars! Laat jullie klanten een andere kant van jullie zaak zien en gun hen een blik achter de schermen!

De actie?

Klanten willen weten hoe het er achter de schermen aan toegaat bij hun favoriete handelaar. Nodig ze uit voor een openwinkeldag en geef een exclusieve rondleiding of demonstratie. Wisten jullie dat dit trouwens een ideaal moment is om nieuwe klanten, personeel én jobstudenten aan te trekken?

Format 3: De Ster

Benieuwd wat jouw klanten van jou en je producten/diensten vinden? Laat ze een glamshot nemen op ‘De Ster’ met je product of dienst. De foto’s krijg je achteraf te zien en kan je gerust uithangen in je winkel, op een centrale plaats of online.

De actie?

Wie wil zich nu niet even beroemd voelen? Laat je klanten plaatsnemen op ‘De Ster’ en tonen wat ze gekocht hebben. De foto krijgen ze mee naar huis als aandenken, jij krijgt een kopie.

Format 4: Kleur de ster

Deel Winkelstertekeningen uit aan je klanten en krijg ze ingekleurd terug mét een leuke boodschap.

De actie?

Geef een tekening mee aan elke klant. Zij kleuren ze in en bezorgen ze terug, met een leuke boodschap voor hun winkelier.

Format 5: Mix & share

Prijs je medehandelaar aan! Jij geeft mee dat jouw product of dienst uitstekend samengaat met iets dat jouw medehandelaar aanbiedt.

De actie?

Als deelnemende handelszaak deel je kaartjes uit met tips over je producten, een kortingsbon of een gratis attentie bij jezelf of een andere deelnemende handelszaak. Op het kaartje kan je bijvoorbeeld meegeven dat jouw product perfect samengaat met dat van een andere handelszaak, of je geeft bij een van jouw producten een kortingsbon mee voor een product van een andere handelaar.

Format 6: Eigen actie

Zelf een actie in gedachten? Ook dan kan je met de handelskern meedoen om De Winkelsterren van West-Vlaanderen te worden!

Hebben jullie al een succesvolle handelaarsactie, willen jullie een bestaande actie herdenken of met eigen idee aan de slag? Dat kan! Je kan je hierin ook laten begeleiden door de ‘Ik koop lokaal’-coaches.

Ontdek hier meer over alle concepten

Gratis coaching

Om je handelaarsactie nog succesvoller te maken, kan je je gratis laten begeleiden bij de uitwerking door de 'Ik koop lokaal'-coaches.
Zij gaan samen samen met jullie aan de slag om de actie nog beter, creatiever en gestroomlijnder te laten verlopen. 

De coaching van handelaarsverenigingen binnen de uitwerking van een 'Winkelsterren'-actie omvat:

  • Maximaal 8 coachinguren, waarvan minstens 4 contacturen
  • De coaching bestaat uit overlegmoment(en) met de betreffende handelaars, met brainstorm waarbij de bestaande actie geanalyseerd wordt: welke kansen zijn er voor verbetering/innovatie/verruiming …
  • De coach werkt samen met de handelaars een concreet voorstel uit voor herwerkte handelaarsactie.

Voorwaarden coaching specifieke handelsinitiatieven

  • De handelaarsactie moet plaatsvinden tussen februari 2023 en februari 2024
  • De actie moet plaatsvinden in de kern van de gemeente
  • De actie moet een samenwerking zijn tussen minstens drie handelaars
  • Er kan slechts 1 aanvraag uitgewerkt worden per straat/plein
  • Het initiatief stimuleert de samenwerking tussen handelaars onderling en/of met andere partners
  • Het initiatief promoot de stad of gemeente als aantrekkelijke winkel- en horecastad. Daardoor overstijgt het initiatief de individuele belangen van de leden van de handelaarsvereniging
  • Het initiatief heeft een innovatief en kernversterkend karakter
  • Het initiatief heeft een duidelijke economische doelstelling
  • Het initiatief is tijdelijk van aard
  • Het initiatief helpt de desbetreffende kern als geheel vooruit
  • Het initiatief is gericht op een breed consumentenpubliek
  • Het initiatief neemt ‘Ik koop lokaal’/OC West op als medeorganisator van het evenement of de actie
Indicatie data waarop actie zal plaatsvinden
Contactgegevens
Met jouw handelaarsvereniging gebruik maken van de gratis coaching om de actie nog succesvoller te maken? Vink dit vakje aan we bezorgen je de nodige informatie! 
Gekozen format
Geef hier een korte omschrijving van de actie als je voor een eigen format kiest
https://www.kernpunt.be/privacy-verklaring