Wat is nudging?

Nudging is een techniek om het gedrag sturen. Door nudges toe te passen, stuur je mensen onbewust en ongedwongen in een bepaalde richting. Als handelaar kan je met deze technieken inspelen op de gedragspsychologie van jouw klant, om zo je verkoop te verbeteren. Enkele klassiekers zijn de impulsproducten aan de kassa of A-merken op ooghoogte. Maar er zijn nog veel meer nudgingtechnieken! Je ontdekt het tijdens deze retailtour.

Ontdek het in theorie

In de voormiddag geeft Reinout Van Zandycke (Exposure) je een inspirerende inleiding over nudging. Reinout koppelt hierbij theorie aan praktische voorbeelden. Je krijgt concrete handvatten om zelf ook aan de slag te gaan met de technieken. Kort maar krachtig krijg je uitleg over wat nudging is en krijg je specifieke inzichten uit onderzoek binnen de detailhandel.

Ontdek het in de praktijk

In de namiddag trekken we het centrum van Roeselare in om enkele nudges in de praktijk te bekijken. Met de groep bezoeken we winkels die al verschillende technieken toepassen. Hierbij geeft Reinout de nodige toelichting. Zo passen we de theorie onmiddellijk toe in de praktijk.

Waarom meedoen?
  • Luchtig gebracht
  • Psychologisch en wetenschappelijk onderbouwd
  • Veel concrete voorbeelden
  • Op maat van detailhandelszaken
  • Mogelijkheid tot Q&A
  • 08.30 u: Ontvangst in Ondernemerscentrum Roeselare met koffie en ontbijt
  • 09.00 u: Keynote Reinout Van Zandycke, Exposure
  • 12.30 u: Warme lunch in centrum Roeselare
  • 14.00 u: Nudging in de praktijk. Wandeling onder begeleiding van Reinout Van Zandycke langs verschillende winkels en toelichting van gebruikte nudgingtechnieken.
  • 14.45 u: Koffiebreak
  • 15.30 u: Nudging in de praktijk. Verderzetting van de wandeling met Reinout Van Zandycke
  • 16.15 u: Einde

Deze retailtour wordt begeleid door Reinout Van Zandycke. Hij is zaakvoerder van Exposure, een communicatiebureau dat zich specialiseert in de psychologie van het overtuigen. Daarnaast doceert hij aan verschillende opleidingsinstituten over nudging en is hij coauteur van het boek ‘Nudging en Overtuigen’.